onsdag, november 23, 2011

Första dagen på Praktiken

Jag praktiserar på Geriatrik avdelningen på Löwenströmska sjukhuset i Upplands Väsby.
Jag skulle vilja påstå att det inte är så stor skillnad mellan ett äldreboende och en Geriatrik avdelning. Det är äldre människor över 65år som kommer in. Många har samma behov av hjälp och många arbetsuppgifter är desamma. Det känns lite tråkigt eftersom att jag har praktiserat på två äldreboenden tidigare.

Det var min första dag på praktiken igår och bortsett från att jag var hängig, hade ont i huvudet, var jätte snorig, hostade och höll på att somna när dem hade rapport så tycker jag att det gick bra. Jag började klockan 07:00 och innan klockan ens hade blivit 8 så hade jag tagit mitt första blodprov och det bästa var att jag lyckades komma in i venen på första försöket. På vissa människor (oftast "unga") kan det vara väldigt svårt att komma in i venen och om man hamnar fel så rinner det inte ut något blod, då måste man göra om det tills man hamnar rätt. Det var ändå ganska lätt eftersom att jag tog provet på en äldre dam och deras vener syns mycket tydligare och huden är inte lika spänstig.




   
                 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar